Recht voor ú

LET OP: een put in de weg!

U wandelt op het trottoir en struikelt over een losliggende steen. Of u rijdt met de wagen en rijdt in een diepe put in het wegdek. Schade aan uzelf of aan uw voertuig is het gevolg. Wat nu?

Het is helaas geen uitzondering meer: voetpaden, fietspaden en rijbanen verkeren lang niet altijd in optimale staat. Gelukkig hoeft u die schade niet zomaar te aanvaarden. Mits de juiste stappen kan u in veel gevallen een schadevergoeding bekomen.

Maar hoe pakt u dit aan? Wie is verantwoordelijk? En hoe bewijst u wat er is gebeurd?

  1. Verzamel meteen bewijs

Alles begint met bewijs. Zonder bewijs geen verhaal. Zorg er daarom voor dat u:

  • foto’s neemt van het defect (put, losliggende tegel, niveauverschil…) én van de schade (aan uw voertuig, uzelf, uw kleding…);
  • getuigen aanspreekt die kunnen bevestigen wat er is gebeurd;
  • de politie verwittigt, zeker als er geen getuigen zijn. Zij kunnen vaststellingen doen in een proces-verbaal of meldingsfiche.

Weigert de politie om ter plaatse te komen? Vraag dan dat uw oproep officieel wordt geregistreerd en ga nadien langs op het commissariaat om klacht neer te leggen. Vergeet hierbij niet te verwijzen naar uw telefonische oproep.

Heeft u ook lichamelijke schade? Raadpleeg dan zo snel mogelijk een arts of laat u verzorgen in het ziekenhuis. Dit medisch bewijs is essentieel.

Tot slot: breng ook uw verzekering op de hoogte van het ongeval.

  1. Wie is verantwoordelijk?

U weet wat er is gebeurd. U heeft bewijs. Nu moet u nog weten wie aansprakelijk is.

Dat hangt af van de locatie:

  • Gaat het om een gemeenteweg? Dan richt u zich tot de gemeente.
  • Betreft het een gewestweg? Dan is het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de bevoegde instantie.
  • Bevond u zich op een private weg? Dan is de eigenaar van die weg aansprakelijk.

De wegbeheerder heeft de plicht om haar wegen in veilige staat te houden. Wanneer het wegdek gebrekkig is – door een diepe put, een losliggende steen, of een gevaarlijk hoogteverschil – is er in principe automatische aansprakelijkheid.

Kan de wegbeheerder niet aantonen dat zij alles heeft gedaan om de schade te voorkomen? Dan kan u haar aansprakelijk stellen voor uw schade.

  1. Wat als u geen gehoor krijgt?

Slaat de aansprakelijke wegbeheerder uw schadeclaim in de wind? Dan is het vaak nodig om een gerechtelijke procedure op te starten.

Daarbij geldt steeds: u moet bewijzen dat het gebrek aan de oorsprong ligt van de schade. Een louter eigen verklaring volstaat niet.

Conclusie: blijf alert en laat u bijstaan

Een gebrek in het wegdek kan aanleiding geven tot schadevergoeding, maar het komt erop aan om snel en correct te handelen. En vergeet niet: ook u heeft de plicht om voldoende voorzichtig te zijn in het verkeer.

Heeft u vragen of wenst u bijstand bij het verhalen van uw schade? Neem dan gerust contact op via mail op secretariaat@advox.be of telefonisch op 03/633.30.77.